Despre “acces mobil”

Deoarece noțiunea “acces mobil” în rândul utilizatorilor serviciilor oferite prin proiectul AnelisPlus este interpretată diferit aducem câteva lămuriri.

Serviciile de acces la resursele de informare (bazele de date) sunt destinate personalului academic și de cercetare, diverse resurse sunt abonate la nivel național pentru grupuri de instituții. Astfel, în funcție de opțiunile exprimate de instituțiile membre fiecare instituție va primi acces la un număr de resurse, matrice de resurse și instituții este disponibilă în pagina Resurse per beneficiar.

Accesul la fiecare resursă prin rețeaua Internet se face prin pagina furnizorului (editură/distribuitor/integrator) în baza listelor de adrese IP ale fiecărei instituții. Astfel, pentru un utilizator dorește acces la o resursă și folosește un calculator din instituție (conectat în rețeaua instituției), accesul este asigurat fără alte sisteme de control/autentificare.

La acest serviciu de acces standard se adaugă doua componente:

  1. Un sistem de căutare în toate resursele abonate de instituție
  2. Un sistem de autentificare care să permită utilizarea serviciului și de pe alte calculatoare în afara spațiului de adrese IP al instituției (acces mobil)

Datorită faptului că resursele abonate provin de la mai mulți furnizori iar sistemele integrate de căutare nu pot asigura accesul la toate resursele există două astfel de sisteme de căutare:

  1. Enformation pentru umrătoarele resurse: Science Direct FC Journals, Scopus, Reaxys, SpringerLink Journals, American Institute of Physics J., American Physical Society J., Web of Science, Journal Citation Report, Derwent Inovation Index, Oxford Journals, Cambridge Journals, Wiley Journals, ProQuest Central, IEEE Journals (IEL; ASPP), Emerald 200 Management Extra, EBRARY, Sage SSH, MathSciNet, Jstor, American Chemical Society J., Institute of Physics Journals și Taylor&Francis Journals
  2. EBSCO Host pentru resursele EBSCO: Academic Search Complete, Business Source Complete, Art Full-text, Humanities International Complete, Political Sciences Complete

Acestea asigură căutarea în toate resursele, accesul la aceste sisteme de căutare este bazat, la fel ca și accesul la fiecare resursă, pe identificarea adreselor IP ale instituțiilor (în pagina web apare numele instituției).

Pentru acces la resurse din afara instituției este necesară identificarea utilizatorului și a instituției din care face parte acesta. În principiu, acest tip de acces este disponibil prin sistemele de căutare prezentate și nu la nivel de resursă. Totuși, trebuie subliniat că MathSciNet oferă o variantă interesantă pentru acces folosind dispozitive mobile (telefoane, tablete), indiferent de rețea, după ce dispozitivul a fost înregistrat pentru acces mobil atunci când acesta era conectat în rețeaua instituției (MobileAccess), odată realizată procedura, resursa poate fi accesată din orice rețea.

Pentru celelalte resurse este necesar un cont de acces, cont care este asociat cu instituția și permite autentificarea din orice rețea. În mod normal, astfel de sisteme de autentificare funcționează folosind contul instituțional și parola asociată dacă instituția dispune de serviciul de autentificare care face parte dintr-un sistem federativ. Principiu de funcționare este următorul: numele de cont (în format adresa de mail) și parola sunt preluate de sistemul de autentificare la resurse și sunt transmise serverului de federație care transmite mai departe la sistemul de autentificare al instituției datele (acesta identifică instituția din care face parte utilizatorul). Dacă datele sunt corecte sistemul instituțional transmite OK către serverul de federație (eventual și alte date, de exemplu numele complet al instituției) care transmite mai departe către sistemul de acces la resurse. Acest sistem de autentificare federativ este universal și poate fi folosit în mai multe domenii, în rețeaua educațională este folosit pentru acces la rețelele educaționale din Europe prin sistemul EDUROAM

Din păcate majoritatea instituțiilor membre AnelisPlus nu furnizează un astfel de serviciu de autentificare, astfel încât soluția descrisă nu poate fi folosită pentru acces la resursele de informare. Din acest motiv suntem nevoiți să folosim o metodă incomodă și care implică eforturi deosebite pentru toată lumea și anume: liste de validare a utilizatorilor furnizate de instituții și proceduri de înregistrare per utilizator urmate de validare manuală în baza listelor.

Prin urmare pentru acces mobil trebuie respectată următoarea procedură:

  1. Instituția dvs. ne transmite o listă cu utilizatori, care are drept cheie de identificare adresa de mail personala, aceste liste sunt transmise la cei doi furnizori ai sistemelor integrate de căutare.
  2. Fiecare furnizor pune la dispoziția utilizatorilor un formular de înregistrare (formular pentru EBSCO Host și formulat pentru Enformation)
  3. După completarea datelor contul dvs. (sau conturile daca instituția dvs. are abonate reviste și EBSCO și altele) acestea vor fi validate folosind listele și după validare veți primi pe mail o confirmare a contului pentru acces.

Se depun eforturi pentru schimbarea acestui sistem incomod însă nu se poate progresa decât cu ajutorul instituțiilor membre care trebuie să furnizeze sistemul propriu de identificare a utilizatorilor și înregistrarea acestuia în sistemul federativ.

Anelis Plus © 2014